Konsument – Konsumentköplagen & rådgivning

Konsumentköplagen ger er som konsument många rättigheter och skyldigheter. Vi har försökt sammanställa de allmänna och viktigaste punkterna nedan, för att bistå med god information till konsumenter och användare.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen är till för att skydda alla parter. Den gäller i följande fall:

  • När privatperson köper en vara från företag

Lagen gäller även begagnade varor som köps från företag.

Lagen gäller inte om ni handlar som företag, och gäller heller inte vid köp av bostäder och exempelvis leasing av fordon.

Läs mer om konsumentköplagen här.

Vid köp av vara från privatperson gäller köplagen. Vid köp av tjänster är det konsumenttjänstlagen som gäller.

Följande länkar är mycket användbara om ni söker information om konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen eller köplagen. Dessa resurser tillhandahåller vi er som användare.

Reklamation & Garanti

Det gäller 3 års reklamation i Sverige.

Garanti innebär att företaget garanterar att varan ska fungera en viss tid. Många erbjuder 1 år, vissa 2 år, och det finns exempelvis företag som erbjuder 10 års garanti.

Värt att nämna om garanti är att det alltid finns finstilta villkor som man måste kontrollera, det är inte så enkelt som att säga att varan gått sönder och få en ny. Det är flera aspekter som alla måste ta hänsyn till.

Läs mer om reklamation och garanti på länkarna nedan.

Resurser och länkar om reklamation och garanti

Resurser och länkar om konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och köplagen

Ni måste själva kolla upp gällande regelverk och lagar, och aldrig förlita er på tredje-parts information. Informationen här är enbart för guidning och är ej absolut, utan ni får själva se till att kontrollera så all information stämmer.

Allmänna reklamations-nämnden

ARN (allmänna reklamationsnämnden) är en myndighet som avgör tvister mellan olika parter, däribland privatpersoner och företag av vissa slag.

Ni bör vända er till de för information utöver ovan länkar om ni önskar veta mer.